social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

مدیرکل

بيشتر

دوشنبه1402/12/21

11:21:4

126

کیفیت نان باید بر اساس استانداردهای مربوطه به آرد و نان مشخص شود

نشست مشترک مدیر کل استاندارد خراسان رضوی با معاون وزیر اقتصاد

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان خراسان رضوی، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی، میزبان دکتر محمد جلال، معاون و مشاور وزیر اقتصاد و فریدونی، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی و جمعی از خبرنگاران بود.

این نشست که در اداره کل استاندارد خراسان رضوی برگزار شد به موضوع آرد کامل، هوشمند سازی نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها و مباحث مرتبط به حوزه آرد و نان اختصاص یافت.
سجادی، مدیر کل استاندارد استان با اشاره به نان به عنوان یکی از کالاهای ضروری مردم به لزوم کیفیت گفت: کیفیت نان باید براساس استانداردهای مربوطه به آرد و نان مشخص شود که در دو ماه گذشته این موارد به‌روزسانی شده است. یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر طرح شده بحث استفاده از آرد کامل (دارای سبوس بیشتر) در پخت نان است که باید برای استفاده مردم فرهنگ‌سازی شود. از سوی دیگر قرار است نانوایی‌ها براساس کیفیتی که دارند رتبه‌بندی شوند.
همچنین محمد جلال، مشاور و معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان گفت: این طرح در سومین مرحله اجرایی بر محور مشارکت مردم نسبت به کیفیت نان و آرد پیش می‌رود.
لازم به یادآوری است که براساس استاندارد ملی ایران به شماره 103، آرد باید بدون هرگونه ماده خارجی مانند سنگ، شن، مو و بذر علف های هرز خرد شده باشد. آرد باید بدون هرگونه آثار کپک زدگی که با چشم غیر مسلح قابل دیدن است باشد. آرد باید بدون کلوخه آرد باشد. آرد باید دارای بو و مزه طبیعی و رنگ طبیعی مخصوص به خود باشد. بر همین اساس اداره کل استاندارد خراسان رضوی یکی متولیان اصلی نظارت بر کیفیت نان و شرایط فعالیت نانوایی‌ها به شمار می‌رود.