social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار استان

بيشتر

يكشنبه1402/12/20

11:34:0

72

نانوایی‌ها زیرذره‌بین نظارت ستاره‌دار می‌شوند

گزارش روزنامه خراسان از نشست سجادی عطار و معاون وزیر اقتصاد


نانوایی‌ها زیرذره‌بین نظارت ستاره‌دار می‌شوند

شهروندان می توانند با نصب سامانه نظر بر روی تلفن همراه خود از تراکنش‌های خرید نان خود مطلع شوند و به نانوایی‌ها امتیاز دهند.

مشاور  وزیر اقتصاد در توضیح روند طرح هوشمندسازی نان گفت: طرح هوشمندسازی مرحله سوم خود را که در حوزه مردمی سازی بود مبتنی بر مشارکت مردم برای ارزیابی وضعیت نانوایان آغاز کرده است، مردم می توانند با مراجعه به این برنامه کاربردی وضعیت تراکنش های خرید خود را مشاهده کنند. مقرر شده است دستگاه‌های نظارتی فرم‌های نظارتی خود را در سامانه تعریف کنند تا به صورت الکترونیکی بتوانند داده‌های مربوط مراجعن به نانوایی‌ها را یکپارچه در زیرساخت طرح هوشمندسازی مشاهده کنند.

معاون وزیر اقتصاد درباره استفاده از آرد کامل برای تهیه نان گفت: در استان‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که تعدادی از نانوایی‌های منتخب مبتنی بر استفاده از آرد کامل یا آردی که میزان سبوس آن به صورت حداقلی کسر شده است و ارزش غذایی بالاتری دارد، با عنوان نان کامل پخت می‌شود. خراسان رضوی هم یکی از استان‌هایی است که در موضوع آرد کامل حرکت جدی آغاز کرده است و بعد از دریافت بازخوردهای مختلف سیاست‌های کلان آن نیز اعلام خواهد بود.

وی درباره قیمت نان کامل هم اضافه کرد: تعیین نرخ نان یک موضوع استانی است و کارگروه‌های آرد و نان استان با ریاست استاندار سیاست‌گذاری خواهند کرد.

پخت نان کامل در استان  سجادی، مدیر کل استاندارد استان با اشاره به نان به عنوان یکی از کالاهای ضروری مردم به لزوم کیفیت گفت: کیفیت نان باید بر اساس استانداردهای مربوطه به آرد و نان مشخص شود که در دو ماه گذشته این موارد به‌روزسانی شده است. یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر طرح شده بحث استفاده از آرد کامل (دارای سبوس بیشتر) در پخت نان است که باید برای استفاده مردم فرهنگ‌سازی شود. از سوی دیگر بناست نانوایی‌ها بر اساس کیفیتی که دارند رتبه‌بندی شوند.

فریدونی، مدیر کل اداره غله استان با بیان این‌که بعضی نانوایی‌ها در مشهد که توانایی تولید نان با آرد کامل را دارند برای استفاده از آرد کامل داوطلب شده اند. وی در پاسخ این‌که آیا تفاوت قیمتی بین نان تولید شده با آرد کامل نسبت به سایر نان‌ها وجود دارد؟ گفت: فعلا تفاوت قیمتی وجود ندارد.