social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار استان

بيشتر

پنجشنبه1401/4/30

11:00:0

364

اجرای مرحله دوم وزن کشی مواد غذایی بسته بندی

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: در خصوص کم فروشی در برخی از واحدهای تولیدی در استان اظهار کرد: طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها از سال گذشته آغاز و در این طرح وزن واقعی کالاها با میزان وزن اظهار شده  توسط واحد تولیدی سنجیده می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد خراسان رضوی جواد کریم‌پور افزود: هم اکنون مرحله دوم اجرای این طرح در خراسان رضوی در حال انجام است. در این طرح کارشناسان با حضور در واحدهای تولیدی دراستان از محصول آن واحد از جمله ماست، رب، بیسکوییت، کلوچه، قند، شکر،چای و .... نمونه برداری و وزن گیری می‌کنند. در مرحله دوم اجرای طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها در خراسان رضوی ۶۱ فرآورده از سطح کارخانه‌های استان مورد بررسی قرار گرفت.
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس استاندار شماره ۱۶۳۸۱ سازمان استاندار ملی ایران خطا در تولید اقلام مشخص است. با اجرای طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها مشخص در استان مشخص شد، میانگین وزن اندازه گیری شده در ۳۳ مورد از ۶۱ قلم کالا کمتر از وزن اظهار شده بوده است.به طور کلی بر اساس آمارها ۵۴ درصد کالاهای آزمون شده در خراسان رضوی کم فروشی داشته است. تولید کنندگان باید بدانند میانگین وزن نمونه برداری باید خطا صفر یا مثبت و به نفع مصرف کننده داشته باشد. تولید کنندگان حق ندارند میانگین خطای کالاهایشان منفی باشد.
کریم پور درباره  میزان کم فروشی در واحدهای تولیدی بیان کرد: البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت در همه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کم فروشی صورت نمی‌گیرد، بلکه وجود خطا به دلیل عدم کنترل دقیق در زمان تولید کالا و در مواقعی عدم وجود خط تولید خیلی دقیق است.
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی خاطر نشان کرد: این طرح در حال انجام بوده و بعد از اتمام طرح نتایج به سازمان ملی استاندارد ارائه خواهد شد. پس از بررسی نتایج با تخلفات برخورد خواهد شد. بر اساس بررسی‌ها در صنایع  غلات و بیسکویت و در صنعت تولید رب خطا در وزن نسبت به سایر واحدهای صنعتی بیشتر مشاهده شده است.
کریم پور ادامه داد: همچنین نباید بسته‌بندی توسط واحدهای تولیدی برای کالا گمراه کننده باشد و البته این مساله کم فروشی محسوب نمی‌شود. ایشان  ضمن تاکید بر کالیبراسیون وسایل سنجش و دستگاههای مورد استفاده در تولید و ازمایشگاههای کنترل کیفی واحدهای تولیدی در راستای پیش گیری از کم فروشی و نیز دقت در تولید و اندازه گیری کمی فراورده ها  گفت : انتظار می رود صنایع فعال استان و سایر اصناف نسبت به این موضوع حساسیت ویژه داشته باشند